Tillbaka till referenser

Transport­lådor för återvin­ning

Touchpoint är ett företag som producerar arbetskläder utifrån principen om hållbar verksamhet. Företaget är ett försäljnings-, marknadsförings- och produktionsbolag som lägger ut sin produktion på underleverantörer. Touchpoints verksamhetsidé är att hitta så kallade closed-loop-modeller, som gör arbetsklädernas livscykel så ekologisk som möjligt.

 

Många liv av material

 

– Vi tillämpar cirkulär ekonomi genom att använda återvunnet material i alla möjliga tillämpningar. När ett arbetsplagg är uttjänt strävar vi efter att tillverka en ny råvara av det i stället för att kassera det, säger Outi Luukko, vd för Touchpoint.

 

Touchpoints och Wiittas vägar möttes för ungefär ett år sedan när Hesburger sökte nya hållbara lösningar från sin partner Touchpoint utöver arbetskläder. Enligt Luukko funderar Hesburger ständigt på olika sätt att implementera processer för hållbar utveckling.

 

Att komponera idéer

 

– Vi ordnade en brainstorming tillsammans med Hesburger och gick igenom vilka återanvändbara material de redan har. Det visade sig att företaget har en hel del uttjänta plastlådor som främst används för att transportera råvaror. Så vi började söka efter möjligheter att använda lådorna för att göra brickor, som är en viktig bruksvara i Hesburgers restauranger.

 

Vid den här punkten kom Wiitta med i bilden och engagerade sig också i idéprocessen. Det uppstod ett samarbete där vi började tillverka brickor av råvara från Hesburgers egna plastlådor.

 

Äkta grönt

 

Förutom att spara cirka 85 % av processens koldioxidavtryck jämfört med ny plast, har projektet också en stark finländsk bas: plasten krossas och granuleras i västra Finland (Suomen Käyttömuovi, Påmark), formen konstruerades i Lahtis (TSD & Engineering Oy, Lahtis) och tillverkades i Sastamala (SP-Koneistus, Sastamala). Till sist tillverkas brickorna på Wiittas fabrik i Heinola. Projektet är alltså ett typexempel på inhemsk cirkulär ekonomi.

 

Luukko är också nöjd med samarbetet.

 

– Jag lyfter på hatten för den entreprenörsanda och smidighet som Wiitta uppvisat under projektet. Deras arbete är väldigt rakryggat och mycket professionellt.
Inte någon gång har de nöjt sig med lättköpta lösningar, utan projektet har drivits med eftertanke och med hänsyn till utvecklingsbehoven.

 

Samarbetet har visat Wiittas genomgripande produktutvecklingskompetens och kundvänliga serviceanda.

 

Innovation blir verklighet

 

Projektet har tagit en hel del tid, eftersom till exempel livsmedelsmärkningarna tar tid.

 

– När tidsspannet för ett projekt är långt kräver det tålamod av alla parter. Förändringar av verksamheter och processer tar tid. Att få livsmedelsmärkning krävde flera månaders utredningsarbete, berättar Luukko.

 

Men väntan lönade sig, eftersom målet är att i framtiden göra alla Hesburger-brickor av återvunnet material. Och om det bara kommer an på Luukko, så sker det i samarbete med Wiitta.

 

– Vi vill fortsätta vår gemensamma resa med Wiitta på grund av deras sakkunskap och noggrannhet. Utifrån denna erfarenhet kan jag varmt rekommendera alla att kasta sig in i inhemska cirkulära ekonomiprojekt!

 

Touchpoint är ett internationellt inriktat företag i arbetsklädesbranschen, som producerar banbrytande hållbara lösningar för marknaden och påverkar morgondagens textilindustri genom materialval och cirkulär ekonomi.

 

Behöver du en topp proffs för att göra en plastprodukt? Kontakta oss.

Wiitta

Har du slitna plast­produkter?

wiitta

Wille Viittanen

+358 40 581 8958
wille.viittanen@wiitta.fi

 

Kontakta Wille så tar vi till dem för återanvändning!