Ett innovativt samarbete mellan Touchpoint och Hesburger ledde fram till idén att återanvända plastlådor som används för att transportera råmaterial. Touchpoint, ett företag med fokus på hållbarhet, identifierade möjligheter och en branschexpert för att förverkliga idén. Wiitta deltog i brainstormingprocessen.

Touchpoint är ett arbetsklädesföretag med fokus på hållbart företagande. Företaget fungerar som ett försäljnings-, marknadsförings- och produktionsbolag, som lägger ut sin produktion på underleverantörer. Touchpoints uppdrag är att hitta modeller för ”slutna kretslopp” som gör arbetsklädernas livscykel så ekologisk som möjligt.

Materialens många liv

– Vi tillämpar den cirkulära ekonomin genom att använda återvunna material i alla möjliga tillämpningar. Dessutom strävar vi efter att producera en ny råvara i slutet av arbetsplaggets livscykel istället för att det ska sluta som avfall”, säger Outi Luukko, Touchpoints VD.

Förutom arbetskläder sökte Hesburger nya hållbara lösningar från sin partner Touchpoint. Enligt Luukko överväger Hesburger ständigt olika modeller för att implementera hållbara processer.

Öppen brainstorming

-Vi anordnade en brainstorming med Hesburger och gick igenom vilken typ av återanvändbara material de har. Det visade sig att företaget har en hel del uttjänta plastlådor, som främst används för att transportera råvaror. Vi försökte därför hitta sätt att förvandla lådorna till brickor, som är ett viktigt verktyg för Hesburgers restauranger.

Det var här Wiitta kom in i bilden och var med i brainstormingprocessen. Ett samarbete föddes, där råmaterialet från Hesburgers egna plastlådor användes för att tillverka brickor.

Genuint grön

Förutom att projektet sparar cirka 85% i koldioxidavtryck jämfört med ny plast, är det också mycket inhemskt: plasten krossas och granuleras i västra Finland (Suomen Käyttömuovi, Pomarkku), formen designades i Lahtis (TSD & Engineering Oy, Lahtis) och tillverkades i Sastamala (SP-Koneistus, Sastamala). Slutligen kommer brickorna att tillverkas i Wiitas fabrik i Heinola. Projektet är därför ett modellexempel på den inhemska cirkulära ekonomin.

Luukko är också nöjd med samarbetet.

– Jag vill ge Wiita en stor eloge för hennes entreprenörsanda och smidighet under projektets gång. Deras tillvägagångssätt är mycket okomplicerat och mycket professionellt. Inte i något av fallen har den lägsta gränsen överskridits, utan projektet har drivits framåt på ett genomtänkt sätt med hänsyn till utvecklingsbehoven.

Samarbetet har visat på Wiitas expertis inom produktutveckling från början till slut och på Wiitas kundvänliga serviceanda.

Innovation på riktigt

Projektet har redan tagit lite tid, eftersom till exempel märkning av livsmedel tar tid.

– När ett projekt har en lång tidshorisont kräver det en lång framförhållning från alla inblandade parter. Förändringar i verksamhet och processer tar tid. Att få till stånd en livsmedelsmärkning krävde flera månaders forskning”, säger Luukko.

Men återhållsamheten lönade sig, eftersom målet är att alla Hesburger-brickor i framtiden ska tillverkas av återvunnet material. Och om det är upp till Luke, i samarbete med Wiita.

– Vi vill fortsätta på samma väg med Wiita på grund av deras expertis och noggrannhet. Baserat på denna erfarenhet kan jag helhjärtat rekommendera att man vågar satsa på projekt inom cirkulär ekonomi med inhemska krafter!

Touchpoint är ett internationellt expanderande arbetsklädesföretag som är en pionjär inom branschen, som tillhandahåller hållbara lösningar till marknaden och påverkar textilindustrins framtid genom materialval och cirkulär ekonomi. Ta reda på mer om Touchpoint här!

Behöver du en toppspecialist för att tillverka en plastprodukt? Ta kontakt med oss.

0